Tuesday, May 6, 2008

تخریب مسجد تاریخی کلا

نوشته های حاج علی صابری پیرامون تخریب مسجد تاریخی کلا

در تاریخ 18/1/1385 آقایان حاج احمد بیغم، حاج قاسم اسدی و آقای ولی زاده به اتفاق علی صابری به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مراجعه و بعد از طرح موضوع نزد ریاست سازمان، اعلام داشتند لازم است یک استشهاد و طوماری از معترضین تهیه و به سازمان داده شود تا اقدام لازم صورت گیرد. سرانجام استشهاد مورخ 19/1/1385 تهیه و در تاریخ 20/1/1385 به سازمان ارائه و طی نامه شماره 813/143 به ثبت رسید. نتیجتا در تاریخ 20/1/1385 ساعت حدود 16 با آقای علی اسبوچین فرزند مرحوم حاج عبدالوهاب عضو شورای اسلامی روستای کلا ارتباط تلفنی برقرار و نامبرده اعلام داشته که ساختمان مسجد کاملا تخریب و با زمین همسطح شده است.

در تاریخ 21/1/1385 با جناب آقای صمدی به شماره همراه 09113520281 تماس گرفته و خبر تخریب این مسجد را اعلام و نامبرده قرار شد این خبر را تحت عنوان فاجعه فرهنگی قرن در بخش خبر شبکه طبرستان پخش نماید که در آن روز این امر محقق نشد.

قرار شد اینجانب علی صابری باتفاق آقایان اصغر کلایی و اکبر دیندار کلایی باتفاق آقای ایزدی کارشناس میراث فرهنگی استان به روستای کلا برویم و به علت عقب نشینی یکی از دو نفر این سفر لغو و خبر تخریب کامل مسجد را به کارشناس منتخب سازمان اعلام داشته و نهایتا ماموریت لغو گردید.

برای اخذ امضا از کلایی های مقیم برگه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در تاریخ 20/1/1385 با دو نفر از دو طیف و دسته تماس گرفتم و هر دو نفر اعلام داشتند شما زحمت این کار را نکشید چون در اینجا (روستای برگه) کسی نیست که این استشهاد و طومار را امضا کند.

جهت تخریب این مسجد 3 نفر بیشتر از دیگران و سایرین نقش آفرینی داشتند که عبارتند از آقایان:
حاج علی اسفندیاری
مهندس احمد اسفندیاری
شیخ صادق فقیهی
چرا این قدر سماجت و اصرار در تخریب این بنای تاریخی؟

ضمنا مسائل مبسوطی وجود دارد که صلاح به درج آن در این مکان نمیباشد.
در صورت ضرورت می توانید با شماره 09191061405 آقای علی صابری جهت این صحبت پیرامون این موضوع تماس حاصل نمایید.

والسلام
حاج شیخ علی صابری
فرزند مرحوم حمزه صابری


استشهاد محلی کلایی ها جهت جلوگیری از تخریب مسجد تاریخی کلا، ارائه شده به سازمان میراث فرهنگی




جوابیه سازمان میراث فرهنگی به شورای اسلامی روستای کلا مبنی بر عدم وجود مانع کارشناسی جهت تخریب مسجد تاریخی روستای کلا به بهانه بازسازی و توسعه

3 comments:

Maria Verivaki said...

thee are a lot of signatures on this paper, as well as a lot of fingerprints: it must be an official document

Anonymous said...

سلام و وقت بخیر . من اسم ورارو رو از یکی از بچه ها شنیدم که خیلی جای قشنگیه . توی نت سرچ کردم املاچیزی نیومد. بعد انگلیسی سرچ زدم اومد دماوند و چشمه کلا. این سایت رو هم گوگل داد بهم که وبلاگ شماست . ( راه رسیدن به اینجا !!) من خیلی دوس دارم برم وراروو و چشمه کلا . میشه شما بگین که مسیرش از تهران از کدوم بره وباید چقد بریم و از کدوم شهر ها رد شیم تا برسیم ؟ و اینکه شب میشه جایی موند تو چادر یا نه ؟ اگه این کامنت رو خوندین خوشحال میشم جوابش رو بهم میل بزنین
این میل منه :
baharan61@yahoo.com
ممنون و متشکر از شما آقای میعاد صابری کلایی

بهاره سبحان منش

حسین ا said...

سلام
من هم1کلایی هستم وافتخاد میکنم به وجود این وبلاگ